WIW.07862.02 - Marketingmanagement (Complete module description)

WIW.07862.02 - Marketingmanagement (Complete module description)

Original version English
WIW.07862.02 5 CP
Module label Marketingmanagement
Module code WIW.07862.02
Semester of first implementation
Faculty/Institute Wirtschaftswissenschaftlicher Bereich - School of Economics and Business
Module used in courses of study / semesters
  • Human Resources Management (MA120 LP) (Master) > Betriebswirtschaftslehre HumanRes.ManagementMA120, Version of accreditation valid from WS 2019/20 > 1. Kernbereiche der BWL
  • Human Resources Management (MA120 LP) (Master) > Betriebswirtschaftslehre HumanRes.ManagementMA120, Version of accreditation (WS 2020/21 - SoSe 2023) > 4. HRM und Innovation
  • Wirtschaftsinformatik (Business Information Systems) (MA120 LP) (Master) > Wirtschaftsinformatik WirtschaftsinformatMA120, Version of accreditation valid from WS 2020/21 > 2.3 Betriebswirtschaftslehre
Responsible person for this module
Further responsible persons
N.N.
Prerequisites
Skills to be acquired in this module
Studierende...
  • verstehen die besonderen Herausforderungen des Marketings, inklusive des Innovations- und Gründungsmarketings, in etablierten und jungen Unternehmen und können damit verbundene Probleme identifizieren.
  • kennen bewährte und neuere Theorien, Methoden und Instrumente des Marketingmanagements und wenden diese an.
  • können die grundlegenden und fortgeschrittenen Gestaltungselemente zur Etablierung eines nachhaltigen Marketingmanagements in Unternehmen beurteilen und Verbesserungspotenziale aufzeigen.
  • sind in der Lage, eine Konsumentenperspektive in die Entwicklung und Vermarktung neuer Produkte einzubeziehen und diese mit Unternehmensanforderungen zu verknüpfen.
  • können die behandelten Konzepte auf praxisrelevante Fragestellungen anwenden.
  • lernen für die erfolgreiche Implementierung eines systematischen Marketingmanagements in Unternehmen Lösungsansätze zu entwickeln und Handlungsempfehlungen für die Praxis abzuleiten.
Module contents
  • Einführung und begriffliche Grundlagen
  • Marketingmanagement-Theorien
  • Neuproduktentwicklung
  • Customer-Journey-Management
  • Internationales Marketing
Forms of instruction Lecture (2 SWS)
Exercises (2 SWS)
Course
Course
Languages of instruction German, English
Duration (semesters) 1 Semester Semester
Module frequency jedes Sommersemester
Module capacity unlimited
Time of examination
Credit points 5 CP
Share on module final degree Course 1: %; Course 2: %; Course 3: %; Course 4: %.
Share of module grade on the course of study's final grade 1
Module course label Course type Course title SWS Workload of compulsory attendance Workload of preparation / homework etc Workload of independent learning Workload (examination and preparation) Sum workload
Course 1 Lecture Vorlesung 2 0
Course 2 Exercises Übung 2 0
Course 3 Course Selbststudium 0
Course 4 Course Prüfungsvorbereitung 0
Workload by module 150 150
Total module workload 150
Examination Exam prerequisites Type of examination
Course 1
Course 2
Course 3
Course 4
Final exam of module
Klausur
Exam repetition information
Prerequisites and conditions Prerequisites Frequency Compulsory attendance Share on module grade in percent
Course 1 Summer semester No %
Course 2 Summer semester No %
Course 3 Summer semester No %
Course 4 Summer semester No %