Blockveranstaltung: Shakespeare on Screen - Details

Blockveranstaltung: Shakespeare on Screen - Details

Sie sind nicht in Stud.IP angemeldet.

Allgemeine Informationen

Veranstaltungsname Blockveranstaltung: Shakespeare on Screen
Veranstaltungsnummer ANG.05295.03; ANG.05293.02
Semester WiSe 2025/26
Aktuelle Anzahl der Teilnehmenden 12
maximale Teilnehmendenanzahl 30
Heimat-Einrichtung Institut für Anglistik und Amerikanistik
Veranstaltungstyp Blockveranstaltung in der Kategorie Offizielle Lehrveranstaltungen
Vorbesprechung Freitag, 16.01.2026 16:00 - 20:00
Nächster Termin Freitag, 16.01.2026 16:00 - 20:00
Voraussetzungen Please note that prior registration (10.11.25-10.12.2025) for the course via StudIP is mandatory.
Lernorganisation Vorbesprechung Online (16.1.26 von 16-20 Uhr); Zugangsdaten im Vorfeld über StudIP ODER Email
Blockseminarsitzungen: 6. und 7.2.26 jeweils 10-19 Uhr

Bitte beachten Sie, dass eine Teilnahme an allen Veranstaltungsteilen (Vorbesprechung und Blöcke in Präsenz) erforderlich ist, um die Studienleistung zu erbringen.
Leistungsnachweis Studienleistungen:
• Regular attendance and oral participation
• In-depth knowledge of the reading material
• Short tasks in class and an oral presentation

Prüfungsleistung:
• Term paper (“Hausarbeit”, 8.000-9.000 Wörter, s. Stylesheet "Englische Literatur und Kultur", IAA Homepage)
Lehrsprache(n) Englisch
Studiengänge (für) LA Gym, Sek Englisch (2012+2015)
LA Förder (Sekundar) Englisch (2012+2015)
MA Engl. Spr. u Lit 45/75 LP (2015 + 2024)
MA Angloam. Lit., Spr u Kult. 120 LP (2015 + 2024)
SWS 2
ECTS-Punkte 5

Räume und Zeiten

Keine Raumangabe
Freitag, 16.01.2026 16:00 - 20:00
Freitag, 06.02.2026 10:00 - 19:00
Samstag, 07.02.2026 10:00 - 19:00

Modulzuordnungen

Kommentar/Beschreibung

What happens when a Shakespeare play is transferred into a different medium? What distinguishes the Elizabethan drama from contemporary forms of art like film, the comic or the graphic novel? How can we describe and analyse the characteristics of both Shakespeare’s plays and their adaptations? This seminar deals with the phenomenon of adapting Shakespeare and asks about the genre-specificities of each production while also considering their sociohistorical context. We will begin by looking at excerpts of selected Shakespeare plays and then move on to three primary film ‘texts’ that significantly contributed to the emergence of the cinematic Shakespeare renaissance in the 1990s: Much Ado About Nothing (1993), Richard III (1995) and William Shakespeare’s Romeo + Juliet (1996). All three films are particularly suitable for a discussion of gender, which will serve as a leitmotif in this seminar. Having read all three Shakespeare plays before the sessions in class is not mandatory but highly recommended (any edition will do, I recommend the Norton, Arden or Oxford editions). The films must have been watched before the sessions.

Studienleistungen:
• Regular attendance and oral participation
• In-depth knowledge of the reading material
• Short tasks in class and an oral presentation

Prüfungsleistung:
• Term paper (“Hausarbeit”, 8.000-9.000 Wörter; s. Stylesheet "Englische Literatur und Kultur", IAA Homepage)

Please note that prior registration (10.11.25-10.12.2025) for the course via StudIP is mandatory.

Primary Sources to Be Purchased by Students:
Much Ado About Nothing. Dir. Kenneth Branagh. BBC Films. The Samuel Goldwyn Company. USA/GB: 1993. DVD.
Richard III. Dir. Richard Loncraine. Bayly/Paré Productions British Screen. United Artists Pictures. GB: 1995. DVD.
William Shakespeare’s Romeo + Juliet. Dir. Baz Luhrmann. Bazmark Productions. 20th Century Fox. USA/GB: 1993. DVD.

Additional primary and secondary sources will be provided over the course of the teaching period.

Recommended Further Reading:
Diana E. Henderson: A Concise Companion to Shakespeare on Screen. Malden, Mass.: Wiley-Blackwell, 2008.
Linda Hutcheon: A Theory of Adaptation. London: Routledge, 2012.

Anmelderegeln

Diese Veranstaltung gehört zum Anmeldeset "Beschränkte Teilnehmendenanzahl: Shakespeare on Screen".
Folgende Regeln gelten für die Anmeldung:
  • Es wird eine festgelegte Anzahl von Plätzen in den Veranstaltungen verteilt.
    Die Plätze werden in der Reihenfolge der Anmeldung vergeben.
  • Die Anmeldung ist möglich von 10.11.2025, 00:00 bis 10.12.2025, 23:59.

Anmeldemodus

Die Anmeldung ist verbindlich, Teilnehmende können sich nicht selbst austragen.