MLU
Hauptseminar: Vertiefungsmodul: Sprachwissenschaft II, IV - Speakers and Eavesdroppers - Details
Sie sind nicht in Stud.IP angemeldet.

Allgemeine Informationen

Veranstaltungsname Hauptseminar: Vertiefungsmodul: Sprachwissenschaft II, IV - Speakers and Eavesdroppers
Untertitel Speakers and Eavesdroppers
Veranstaltungsnummer ANG.05278.02; ANG.06107.01
Semester WS 2022/23
Aktuelle Anzahl der Teilnehmenden 34
erwartete Teilnehmendenanzahl 30
Heimat-Einrichtung Anglistik / Sprachwissenschaft
Veranstaltungstyp Hauptseminar in der Kategorie Offizielle Lehrveranstaltungen
Erster Termin Donnerstag, 13.10.2022 12:15 - 13:45, Ort: Hörsaal XVII [Mel]
Art/Form Vertiefungsmodul: Sprachwissenschaft II, IV
Teilnehmende MA Angloamerikanische Literatur, Sprache und Kultur 120 LP
MA Englische Sprache und Literatur 45/75 LP
LAS, LAG
Voraussetzungen bestandenes Basismodul Einführung in das Studium der englischen Sprachwissenschaft
Lernorganisation Seminar
Leistungsnachweis Studienleistung: mehrere kleine Analysen,
Modulleistung: Poster-Präsentation oder Video oder Hausarbeit
Studiengänge (für) MA Angloamerikanische Literatur, Sprache und Kultur 120 LP
MA Englische Sprache und Literatur 45/75 LP
LAS, LAG
SWS 2
ECTS-Punkte 5

Modulzuordnungen

Kommentar/Beschreibung

In public, we often cannot help overhearing other people's private conversations. And often we may suspect that they are put on especially for us. What, then, is the communicative status of the people involved here? And does it change things if people expect to be overheard? Goffman, Levinson and others have developed categories for people's participation in communication, e.g. speaker, overhearer, eavesdropper and bystander. In this seminar, we look at various communicative constellations and analyse the participation structure. Apart from introducing the necessary theory, the course has a very strong empirical component. Course participants develop their own analysis of participation constellations, which they present to the class as a poster or video for a mark. Alternatively, students can do a written assignment.

Literature:

Drew, Paul/Anthony Wootton (Eds.) (1988), Erving Goffman. Exploring the Interaction Order. Oxford: Polity
Dynel, Marta (2011), "You talking to me?" The viewer as a Ratified Listener to Film discourse. Journal of Pragmatics 43, 1628-1644.
Goffman, Erving (1981), Forms of Talk. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.