MLU
Seminar: North American Short Stories - Details
Sie sind nicht in Stud.IP angemeldet.

Allgemeine Informationen

Veranstaltungsname Seminar: North American Short Stories
Untertitel Aufbaumodul: Amerikanische Literatur, Amerikanistik Literatur II
Veranstaltungsnummer ANG.05280.01; 03202.01; 04627.02
Semester WS 2014/15
Aktuelle Anzahl der Teilnehmenden 2
erwartete Teilnehmendenanzahl 30
Heimat-Einrichtung Amerikanistik / Literaturwissenschaft
beteiligte Einrichtungen Abteilung 1 - Studium und Lehre, Internationale Angelegenheiten
Veranstaltungstyp Seminar in der Kategorie Offizielle Lehrveranstaltungen
Erster Termin Dienstag, 14.10.2014 10:00 - 12:00
Art/Form Aufbaumodul: Amerikanische Literatur, Amerikanistik Literatur II
Voraussetzungen Erfolgreiche Absolvierung "Basismodul Einführung in die englische und amerikanische Literaturwissenschaft und Fachspezifische Schlüsselqualifikation"
Leistungsnachweis mündliche Prüfung (LAG, LAS) oder Essay/Hausarbeit (BA)
Studiengänge (für) LAG, LAS ab WS 12/13: Aufbaumodul: Amerikanische Literatur (ANG.05280.01)

LAG, LAS: Amerikanische Literatur (ANG.03202.01)

BA Anglistik und Amerikanistik 60/90 LP: Aufbaumodul Amerikanistik Literatur II (ANG.04627.02)
SWS 2

Räume und Zeiten

Keine Raumangabe
Dienstag: 10:00 - 12:00, wöchentlich(14x)

Kommentar/Beschreibung

What makes a short story a short story? In 1842, Edgar Allan Poe introduced this new, distinct genre in a review by describing brevity and coherence as central aspects of this kind of writing. Beyond a reference to these simple criteria, a clear-cut definition of a genre including such a multitude and wide variety of stories seems difficult to attain. Rooted in the oral tradition of storytelling, short stories nowadays display complex topics of heterogeneous, multi-ethnic societies and easily lend themselves to experimentation. With this seminar, we will have a closer look at the American tradition of short-story writing shaped by authors like Nathaniel Hawthorne, Edgar Allan Poe, Mark Twain, Herman Melville and Kate Chopin for example, but we will also deal with those short stories including contemporary and multiethnic voices beyond the United States in order to investigate the development of this genre in a North-American context. Is there a distinctively (North-) American way of writing short stories? Why is this genre so productive and compelling? – Questions, we will try to answer in the course of this seminar.