MLU
Seminar: Studying Migration - Details
Sie sind nicht in Stud.IP angemeldet.

Allgemeine Informationen

Veranstaltungsname Seminar: Studying Migration
Veranstaltungsnummer MA: ETRANS
Semester WS 2018/19
Aktuelle Anzahl der Teilnehmenden 4
Heimat-Einrichtung Ethnologie/Kulturvergleichende Soziologie
Veranstaltungstyp Seminar in der Kategorie Offizielle Lehrveranstaltungen
Erster Termin Donnerstag, 25.10.2018 10:15 - 11:45
Teilnehmende Study Programme: MA (45/75/120) , IAS 120
Voraussetzungen Recommended Reading: Special issue of Comparative Migration Studies, vol. 3, No. 4, 2016 “Solidarity in diverse societies: Beyond neoliberal multiculturalism and welfare chauvinism” [Open Access issue, available from Springer Verlag and www.iniscoe.org]
Leistungsnachweis Studienleistung: Wird in der ersten Stunde bekannt gegeben.
Modulleistung: Seminararbeit
Studiengänge (für) IAS und MA Ethnologie
SWS 2
Sonstiges Besonderheiten: Der Kurs wird auf Englisch unterrichtet. Alle Studien- und Modulleistungen werden auf Englisch erbracht.

Räume und Zeiten

Keine Raumangabe
Donnerstag: 10:15 - 11:45, wöchentlich

Studienbereiche

Kommentar/Beschreibung

Course Description:
Migration seems to be a universal phenomenon. But why should and would people migrate? What motivates them? Is it, as we hear often hear in the media, primarily for economic reasons? What kinds of theories are there to explain centuries and different kinds of migrations? These are some of the questions we will raise in this seminar. Some of the specific themes we will study are the following: migration studies and history of migrations, primarily but not only in Europe and the USA; migration theories; kinds of migrations (labour, asylum seeking, voluntary, forced, feminine, transnational and the like) and various approaches to studying migration. The seminar will look at migration as a process and examine the types of questions anthropological studies have addressed and explored. We will critically examine these, especially from the perspective of theory, methodology and in a comparative perspective.