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Course directory - SS 2021
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Institut für Anglistik und Amerikanistik (SS 2021) 11 Veranstaltungen
No. Title Zeit/Ort Lecturers
Introduction to Literary Studies 2 Course details Monday: 13:00 - 14:30, weekly (from 12/04/21) n.a
Prof. Dr. Holger Kersten
Irisch II Course details

Der Kurs läuft über vier Semester, ist ggf. im Umfang von 8 bzw. 4 SWS anrechenbar (5 LP) und endet mit einer Exkursion nach Irland (fakultativ).

In vier Semestern werden wir die irische Sprache praktisch erlernen. Das Ziel ist der Erwerb lexikalischer und grammatikalischer Grundlagen der Sprachbeherrschung und damit kommunikativer Kompetenz im allgemein-sprachlichen Rahmen, insbesondere in wichtigen Bereichen des persönlichen Lebens.

Am Kursende soll Konversation über Alltagsthemen möglich sein. Auf der Exkursion nach Irland am Ende des 4. Semesters werden die sechs besten Kursteilnehmer einen Sprachkurs in der Gaeltacht (irischsprachiges Gebiet) im Westen von Irland besuchen.

Lehrmaterial: Voraussichtlich werden im ersten Semester Kopien ausgeteilt, da die 2. Auflage des Lehrbuchs gerade in Arbeit ist. Nützlich ist es, sich mit dem Thema schon vorher vertraut zu machen und die erste Auflage in der Bibliothek auszuleihen (mehrere Exemplare):

Britta Schulze-Thulin / Niamh Leypoldt
Lehrbuch: Irisch für Anfänger
Buske-Verlag Hamburg. 2.Auflage. 351 Seiten und 1 Audio CD.
978-3-96769-030-9

Weitere Informationen unter:
https://www.anglistik.uni-halle.de/fachgebiete/sprachwissenschaft/irischkurs/

Monday: 18:00 - 19:30, weekly (from 12/04/21), Location: Seminarraum 2 (ehem. SR 1.03) [AKStr.35] (Angl.)
Wednesday: 18:00 - 19:30, weekly (from 14/04/21), Location: Seminarraum 2 (ehem. SR 1.03) [AKStr.35] (Angl.)
Dr. Britta Schulze-Thulin
Öko? Logisch! Greenwashing, Teflonphrasen & Co in medialen Öko-Diskursen Course details

Das Wissenschaftsjahr 2020/21 hat sich „Biodiversität“ zum Thema gesetzt. Entsprechend wollen wir uns im Seminar kritisch mit der sprachlichen und medialen Gestaltung aus dem Bereich Öko-Diskurse auseinandersetzen. Denn Ideen werden durch kulturelle Symbole und Narrative verbreitet und hervorgebracht. Allerdings sind „Nachhaltigkeit“, „Öko-“ und „Bio-“ mittlerweile Modethema, Lifestyle-Attribute, Schlagworte, und damit Bestandteil von Werbeslogans und -strategien bis zum vermarktungsfähigen Supertrend geworden, die mit der ursprünglich ökologischen Substanz häufig nur noch wenig gemein haben.
Für uns stellt sich somit die Frage, welche Inhalte hinter den verwendeten, z.T. umgedeuteten oder sogar semantisch fast komplett entleerten Begriffen (greenwashing, Plastik- und Teflonwörter) stehen, wer im Diskurs und wie für diese definitorische Unschärfe „verantwortlich“ ist und mit welchen Mitteln Inhalte gegenüber uns Verbraucher:innen sprachlich oder medial beschönigt bzw. vorgetäuscht werden oder auch Umwelt-Diskurse instrumentalisiert werden können, um Handlungsstrategien zu verschleiern, die primär nicht auf ökologische Belange, sondern vielmehr auf ökonomische Ziele hin ausgerichtet sind.

Das Seminar gliedert sich in einen sprach- und medienwissenschaftlichen Teil, die jedoch ineinandergreifen und projektorientiert gemeinsame Ergebnisse hervorbringen sollen.
Ziel: reflektierter und vor allem (selbst)kritischer Umgang mit sprachlichen und medialen Teiltexten und deren Interpretation aus dem Bereich Umweltkommunikation
Inhalte: sprachwissenschaftlich-theoretischer Teil: Framing und Einführung in die Diskursanalyse; praktischer Teil: Textanalyse; Medientheorie: Grundlagen der Bild- und Textbildanalyse unter gestalterischen Gesichtspunkten; Medienpraxis: praktischer Teil – Erstellen einer Blogseite mit Text- und Bildanalysen aus beiden Seminarteilen

Mögliche Themenfelder für die Analyse (werden wir gemeinsam entscheiden und dann eingrenzen):
Werbung und Kommunikation zu Öko in Tourismus, Ernährung, Kosmetik, Mobilität, Strom
Öko und politische Kommunikation zu: Energie, Mobilität, Landwirtschaft, natürliche Ressourcen, Öko als Wahlkampfthema
Diachrone Diskursanalyse: von den grünbewegten 1980ern im Westen und der (meist durch die Kirchen geschützten) Ökobewegung im Osten bis FFF: Kontrast oder Kontinuität?
Da das Seminar auch Bestandteil im Studiengang HVS ist, gibt’s natürlich zur Einführung auch eine kleine Begriffs- bzw. Ideengeschichte aus der Antike unter der Rubrik: alter Wein in neuen Schläuchen.

Thursday: 13:00 - 14:30, weekly (from 22/04/21) n.a
Friday: 13:00 - 14:30, weekly (from 16/04/21) n.a
PD Dr. Sabine Häusler,
Prof. Steffen Leuschner
Reading Circle Course details Dates on Wednesday. 25.05.11 19:30 - 22:00, Wednesday. 19.10.11 18:00 - 20:00, Wednesday. 26.10.11 18:30 - 21:00, Thursday. 17.11.11 20:00 - 22:00, Wednesday. 30.11.11, Thursday. 15.12.11, Wednesday. 11.01.12, Thursday. 26.01.12 18:30 - 21:00, Thursday. 16.02.12 18:00 - 22:00, Wednesday. 02.05.12, Tuesday. 15.05.12, Tuesday. 05.06.12, Wednesday. 27.06.12 19:00 - 21:00, Thursday. 30.08.12 18:00 - 20:00, Thursday. 15.11.12 18:30 - 20:00, Wednesday. 05.12.12 18:00 - 19:45 ...(more)
Room: (Beratungsraum), (SR 3), (Institut Anglistik/Amerikanistik)(+31 more)
PD Dr. Julia Nitz,
Dr. Theresa Schön
Refugee Narratives Course details

In her much-noted TED talk from 2009, Nigerian writer Chimamanda Ngozi Adichie warns of “the danger of a single story”. Whenever histories, cultures, or entire populations are condensed into such a single story, she admonishes, we reduce their complexities to a simple, incomplete, stereotypical narrative. How quickly single stories can come to overshadow any alternative accounts has become readily apparent in the context of the so-called refugee crisis, which rarely slipped from the headlines of Western news media from 2015 up until around 2019. Although the refugees fleeing war, persecution, or repression are no less diverse than the populations of the European countries where they have arrived, they are often depicted as a homogeneous group. Many of the stories told about them conform to what scholars have termed “the normative ‘refugee archetype’” (Szczepanik 2016). Having fled from Turkey, journalist Ece Temelkuran reflects on the pressure to adhere to a single refugee story: "Now I am obliged to tell a story, but only that one particular, stupid story of my sufferings that I hold like a ticket for my passage to the civilized world” (The Montréal Review 2017). In consequence of the reductive “storying of refugees” (Gotlib 2019) as either deplorable and passive victims or dangerous and threatening perpetrators, refugees are caught in the static position of the 'other', who has no chance to claim more complicated or conflicting versions of who they are and why they are fleeing. Transcending the binaries of pitiful victim or malicious perpetrator, what other stories about refuge(es) could be told, and who has a right to tell those stories? How can refugees, writers, and academics resist narrative simplifications and erasures? Which forms and genres are best suited to convey the precarious situation of refugees and do justice to the multiplicity of their identities?

The Refugee Tales project (2015-) is one prominent attempt to develop and disseminate alternative stories about forced migration and detention. As part of this ongoing collaboration, UK-based and international writers seek to counter one-sided representations of refugees and provide a fuller picture of their experiences and backgrounds, especially through the serial publication of (as of yet) three volumes of Refugee Tales. It is striking that they chose Geoffrey Chaucer’s classic Middle English text The Canterbury Tales (1387-1400) as a foil on which to model the anonymous accounts of displacement retold by such well-known authors as Ali Smith, Monica Ali, and Bernardine Evaristo.

This course traces the rich intertextual connections between contemporary refugee narratives and earlier literary representations of travel and migration. In addition to illuminating the resonances between the Refugee Tales and the Canterbury Tales, we will also study how the early-modern speech known as “The Stranger’s Case”, attributed to William Shakespeare, has been restaged to capture the realities of 21st-century refugees. We will discuss two novels about forced displacement in detail: Chris Cleave’s Little Bee (2008) and Mohsin Hamid’s Exit West (2017). Our course reading will also include the first volume of Refugee Tales (2016) alongside short stories and essays from the anthology A Country of Refuge (ed. Lucy Popescu, 2016) and excerpts from Anne Michaels’s Fugitive Pieces (1996), Helon Habila’s Travellers (2019), and Behrouz Boochani’s memoir No Friend But the Mountains (2018). We will test these readings against such genre categories as refugee literature, the Bildungsroman, the ‘asylum story’, and life writing, while also considering the extent to which they resist classification.

Students are asked to obtain their own copies of the following novels (please make sure to pick the right edition):
      • Cleave, Chris. Little Bee. New York: Simon & Schuster Paperbacks, 2010. ISBN: 978-1-4165-8963-1
      • Hamid, Mohsin. Exit West. London: Penguin Books, 2018. ISBN: 978-0-241-97906-8

All other texts assigned as required reading will be made available on Stud.IP.

The grade for this course will be based on a final term paper.

Wednesday: 15:30 - 17:00, weekly (from 14/04/21) n.a
Dr. Ariane de Waal
ANG.04629.02 Major Voices in American Environmental Writing: Selected Readings - Vertiefungsmodul Course details Tuesday: 13:00 - 14:30, weekly (from 13/04/21), Location: (online)
Prof. Dr. Holger Kersten
ANG.04630.02 19th Century American Short Story - Vertiefungsmodul Course details Tuesday: 13:00 - 14:30, weekly (from 13/04/21), Location: Seminarraum 3 (ehem. SR 2.05) [AKStr.35] (Angl.)
Prof. Dr. Erik Redling
ANG.05280.03; ANG.06153.01 African American Drama - Aufbaumodul Course details Tuesday: 10:30 - 12:00, weekly (from 13/04/21) n.a
Prof. Dr. Erik Redling
ANG.05294.03/ANG.06145.02 America and the Vietnam War - Vertiefungsmodul Course details Thursday: 10:30 - 12:00, weekly (from 15/04/21) n.a
Prof. Dr. Erik Redling
ANG.06132.01; ANG.06133.01 Forschungskolloquium: Amerikanische Literatur- und Kulturwissenschaft Course details Tuesday: 18:00 - 19:30, weekly (from 13/04/21), online n.a
Prof. Dr. Erik Redling,
Prof. Dr. Holger Kersten
Wiederholung Klausur Interdisziplinäre Ringvorlesung Course details The course times are not decided yet. Prof. Dr. Erik Redling,
Prof. Dr. Katrin Berndt