MLU
Seminar: US Regionen/Ethnien/Neue englische Literatur, Vertiefungsmodul Amerikanistik Literatur II, Anglistik Literaturwissenschaft: Themen, Motive, Autoren der englischsprachigen Literatur I und II - Details
Sie sind nicht in Stud.IP angemeldet.

Allgemeine Informationen

Veranstaltungsname Seminar: US Regionen/Ethnien/Neue englische Literatur, Vertiefungsmodul Amerikanistik Literatur II, Anglistik Literaturwissenschaft: Themen, Motive, Autoren der englischsprachigen Literatur I und II
Untertitel The American Gothic
Veranstaltungsnummer ANG.03208.01;03929.02; 03934.02
Semester SS 2017
Aktuelle Anzahl der Teilnehmenden 4
Heimat-Einrichtung Amerikanistik / Literaturwissenschaft
Veranstaltungstyp Seminar in der Kategorie Offizielle Lehrveranstaltungen
Erster Termin Dienstag, 04.04.2017 10:00 - 12:00
Studiengänge (für) ANG.03929.02 und ANG.03934.02:
MA Angloamerikanische Literatur, Sprache und Kultur (120 LP) und MA Englische Sprache und Literatur (45/75 LP);
ANG.03208.01: LAG, LAS, LAF
ANG.04630.02: LAG, LAS ab WS 12/13; MA ab 2015/16
SWS 2
ECTS-Punkte 5

Räume und Zeiten

Keine Raumangabe
Dienstag: 10:00 - 12:00, wöchentlich(15x)

Modulzuordnungen

Kommentar/Beschreibung

Gothic horror has become a staple ingredient of our (popular) culture. Advertisements, blogs, comics, movies, music, video games – the gothic is everywhere and haunts us on a daily basis. In this course we will examine the origins of the gothic and focus on gothic literature. We will first determine the basic elements of gothic fiction, discuss a few classic texts – zigzagging from Britain’s “first gothic novel” – Horace Walpole’s The Castle of Otranto (1764; excerpts) to America’s gothic champion Edgar Allan Poe (“The Fall of the House of Usher,” 1839) and the unlikely candidate Emily Dickinson (“Fascicle 16”) and then back again to GB and its famous urban gothic writer Bram Stoker (Dracula, 1897). We will then trace the ways in which the genre turns into a “mode” that enables the crossing of generic borders – from fiction to other media (e.g., film – film noir, pulp magazines, rock music, and video games). Our final sessions will concentrate on modern gothic fiction and will conclude with a discussion on the global dimension of the gothic.

Required texts:
Bram Stoker, Dracula (Penguin, 2003).
Further texts will be posted soon.
Additional material will be uploaded to Stud.IP.